بهترین ساختار سایت برای سئو (SEO)

بهترین ساختار سایت برای سئو

بهترین ساختار سایت برای سئو کدام است؟ انواع ساختار از نظر بهینه سازی کدامند و کدامیک بهتر است؟ در این مقاله به انواع ساختار از لحاظ سئو می‌پردازیم و عواملی که باعث افزایش اعتبار می‌گردند برای شما آورده‌ایم. پس با سئو وان همراه باشید…

آیا ساختار سایت از نظر سئو اهمیت دارد؟

اگر ساختار سایت خود را به درستی طراحی کنید، کاربران به راحتی می‌توانند مطالب و صفحات سایت شما را پیدا کنند. همچنین، گوگل نیز می‌تواند بهتر صفحات را ایندکس کند. دسته‌بندی‌ها، تگ‌های صفحات، لینک‌های داخلی و منوها از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانید برای بهینه‌سازی ساختار سایت خود استفاده کنید.

ساختار سایت » راهنمای گوگل

یکی از بهترین مواردی که ساختارسازی سایت از نظر سئو و از نظر دید کاربر بسیار مناسب است، بهینه سازی وبسایت از طریق لینکسازی داخلی و خارجی است. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌ داخلی و خارجی صفحات مختلف سایت‌ها را جستجو می‌کنند. این ربات‌ها قادرند ارتباط صفحات با یکدیگر و موضوع آن‌ها را تشخیص دهند.

اعتبار گرفتن صفحات

یکی از دلایل مهم برای بهینه‌سازی ساختار سایت، جلوگیری از رقابت با محتواهای دیگر در سایت خود است. به طور معمول، هر سایتی مجموعه‌ای از محتواهای مشابه و نزدیک به هم در موضوعات مختلف دارد. این دقیقا همان چیزی است که هر سئوکاری آرزوی آن را دارد…

بهینه سازی ساختار داخلی سایت

تاثیر سایت لینک (SiteLinks) بر ساختار سئو

در برخی موارد، هنگامی که گوگل نتایج جستجو را برای برخی سایت‌ها نمایش می‌دهد، فهرستی از لینک‌های مهم آن سایت را نیز نشان می‌دهد. این لینک‌ها به عنوان sitelinks در نتایج جستجو شناخته می‌شوند و باعث افزایش نرخ کلیک بر روی سایت و شناخته شدن برند آن می‌شوند. گوگل sitelinks را برای سایت‌هایی در نظر می‌گیرد که ساختار مناسب و بهینه‌ای داشته باشند.

بهینه سازی Ui و Ux

وقتی ساختار سایت شما بهینه باشد، کاربران به راحتی می‌توانند به صفحات موردنظر خود در سایت دسترسی پیدا کنند و به هر آنچه که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. چنین سایتی بدون شک تجربه بهتری را برای هر کاربر ایجاد می‌کند.

این باعث می‌شود شانس تبدیل کاربران به مشتری در سایت شما بیشتر شود، زمان حضور کاربران در سایت افزایش یابد و احتمال بازگشت آن‌ها نیز بیشتر شود. همچنین، گوگل نیز سایت‌هایی را که بهینه هستند بیشتر دوست دارد و به آن‌ها رتبه‌بندی بهتری می‌دهد.

سریع بخوانید
چک لیست سئو 2023 مبتدی تا پیشرفته

۳ مدل مهم ساختار وبسایت از نظر سئو

انواع مختلفی از ساختار بهینه سازی شده وجود دارد یا حتی ممکن است بدون ساختار فعالیت انجام شود. در ادامه ۳ مدل پرکاربرد را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد:

ساختار سئو

    1. ساختار سلسله مراتبی (Hierarchy)

      این روش، پرکاربردترین ساختار طراحی وب‌سایت است که به آن ساختار سلسله مراتبی یا درختی هم معروف است. در این روش، یک صفحه والد و تعدادی صفحه فرزند وجود دارد. صفحه والد به یک موضوع گسترده می‌پردازد، در حالی که صفحات فرزند به جزئیات بیشتری از جنبه‌های مختلف آن موضوع می‌پردازند. با استفاده از این ساختار و با چیدن درست بردکرامب، می‌توانیم لینک‌های جویس را افزایش دهیم.

      ساختار ماتریکسی سایت

    2. ماتریسی (matrix)

      در سالهای ابتدایی اینترنت، ساختار ماتریکسی بسیار محبوب بود. این نوع ساختار به بازدیدکنندگان سایت اجازه می‌دهد تا موضوع مورد نظر خود را برای انتخاب بعدی در همان صفحه انتخاب کنند. به جای ارائه صفحات دسته‌بندی، این نوع ساختار لینک‌های مرتبط را در همان صفحه به کاربران ارائه می‌دهد. سایت ویکی‌پدیا نمونه بارزی از این نوع ساختار است.
      ساختار خطی وبسایت

    3. ترتیبی (sequential)

      مدل توالی یا ترتیبی در سایت‌هایی استفاده می‌شود که کاربران قرار است گام به گام یک فرآیند را طی کنند. در حالی که یک ساختار سلسله مراتبی ممکن است بازدیدکنندگان سایت را به سمت بخش‌های بالا یا پایین ساختار هدایت کند،ساختارهای توالی فقط بازدیدکنندگان را از یک مرحله به مرحله دیگر به عقب یا جلو سوق می‌دهند.
      اغلب سایت‌های آموزشی که یک مفهوم را به صورت تدریجی آموزش می‌دهند از این ساختار استفاده می‌کنند. سایت w3schools.com یکی از بهترین نمونه‌هایی است که از این نوع ساختار سایت استفاده نموده است.

انواع ساختار سلسه مراتبی

کمی بالاتر، بصورت خلاصه درباره ساختار بهینه سازی وبسایت از نظر سلسله مراتبی صحبت کردیم و حال نوبت این است که کمی موضوع را باز نماییم:

طراحی ساختار سایت بصورت ساده یا مسطح

این مدل بسیار ساده است و به این دلیل نام مسطح یا فلت را برروی آن گذاشته‌اند که می‌توان به راحتی از اول تا آخرش را پیمود. به عبارتی دیگر ساختار سایت مسطح به این معنی است که کاربران و ربات‌های گوگل می‌توانند با ۴ کلیک یا کمتر به هر صفحه‌ای در سایت شما دسترسی پیدا کنند.

استفاده از ساختار سنگین یا عمیق

در مقابل ساختار مسطح، ساختار عمیق (Deep) با قدرت تمام ایستاده است. با توجه به تعریف ساختار سایت مسطح، می‌توان گفت که ساختار عمیق به این معنی است که کاربران و موتورهای جستجو برای رسیدن به صفحه اصلی سایت باید بیش از ۴ کلیک انجام دهند.

در ساختار عمیق، دسترسی به محتوای مورد نظر نیاز به تعداد بیشتری کلیک دارد. در حالی که در ساختار مسطح، برای دسترسی به هر محتوا به حداقل تعداد کلیک نیاز است. با توجه به این نکات، می‌توان نتیجه گرفت که ساختار سایت مسطح در بیشتر سایت‌ها بهترین نتیجه را خواهد داد.

عوامل موثر بر ساختار سایت برای سئو

حال که با انواع ساختار از لحاظ بهینه سازی آشنا شدید، بهتر است به عواملی که باید مد نظر قرار دهیم تا از نظر ساختار به حالت استاندارد گوگل برسیم، بپردازیم.

  1. صفحه اصلی (Main Page)

    یکی از عناصر مهم در ساختاردهی سایت، صفحه اصلی است که در بالای سلسله مراتب ساختار سایت قرار دارد. صفحه اصلی معمولاً بیشترین بک لینک را دریافت می‌کند و ارزشمندترین صفحه سایت است. بنابراین، انتقال ارزش از صفحه اصلی باید به شیوه‌ای حرفه‌ای انجام شود. صفحه اصلی شما باید به عنوان یک مرکز تقسیم‌کننده لینک بین صفحات عمل کند. این به این معنی است که صفحه اصلی باید لینک به صفحات مهم سایت داشته باشد.

  2. صفحه دسته بندی (taxonomy Page)

    صفحات در وردپرس و بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا برای گروه‌بندی مطالب طراحی می‌شوند. دو عنصر کتگوری و تگ در این سیستم‌ها وجود دارند که بیشترین کاربرد را دارند. البته طبقه‌بندی‌های دیگری نیز مانند تاریخ و… وجود دارند که کمتر استفاده می‌شوند. این صفحات تمام محتواهای مرتبط با یک موضوع را در خود جای می‌دهند. با ورود کاربران و جستجوگرهای گوگل، آن‌ها می‌توانند به تمامی صفحات مرتبط با طبقه‌بندی مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

  3. لینک های داخلی (Internal Links)

    تنظیم ساختار سایت، بیشتر از قراردادن لینک صفحات در جای مناسب تشکیل می‌شود. تا اینجا، ما بیشتر در مورد طبقه‌بندی‌ها و منوها صحبت کردیم که بخش اصلی و کلی ساختار سایت را تشکیل می‌دهند. اما انجام لینک سازی داخلی درون متن صفحه نیز بسیار مهم است.
    لینک‌های داخل متن صفحه باید بر اساس ارتباط موضوعات سازماندهی شوند. به طوری که اگر افراد علاقه‌مند باشند در مورد یک موضوع مطرح شده در یک صفحه بیشتر بدانند، روی لینک کلیک کنند و اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند.

  4. لینک های خارجی
    بردکرامب

  5. برد کرامب (BreadCrumb)

    برد کرامپ یکی از مواردی است که بیشتر از گوگل برای تجربه کاربری بسیار مهم است. به این صورت که کاربر می‌تواند به راحتی تمامی مسیرهایی که به صفحه فعلی ختم میشود را در یک خط خواهد دید.

  6. منوی هدر (Header Menu)

    منوی سایت، عنصر اصلی و حیاتی برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو در پیمایش وب‌سایت شما است. بازدیدکنندگان از منوی شما برای پیدا کردن صفحات مورد نظر خود در وب‌سایت استفاده می‌کنند. یک وب‌سایت می‌تواند بیش از یک منو داشته باشد و هر منو می‌تواند شامل چندین زیرمنو باشد. منو به آنها کمک می‌کند تا ساختار وب‌سایت شما را درک کنند. به همین دلیل، طبقه‌بندی‌های اصلی سایت و صفحات مهم باید همگی در منوی اصلی سایت قرار داشته باشند.

  7. منوی فوتر (Footer Menu)

    منوی فوتر نیز می‌تواند به اندازه هدر مهم تلقی شود. فوتر به دلیل تکرار شدن در همه صفحات، می‌تواند پالس‌هایی به گوگل ارسال نماید. در کل بهتر است از اجزای بهینه‌ای برای فوتر استفاده شود.

  8. تگ های html استفاده شده در کد نویسی (HTML Tags)

    یکی از مهمترین موارد ساختاربندی وبسایت تگ‌های html هستند. به این معنی که هر تگ html یک مفهوم خاصی را به گوگل نشان می‌دهد.

نتیجه گیری درباره “بهترین ساختار سایت برای سئو”

ساختار سایت برای بهینه‌سازی سئو بسیار مهم است. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌های داخلی و خارجی صفحات سایت را جستجو می‌کنند و ارتباط صفحات و موضوع آن‌ها را تشخیص می‌دهند. ساختار سلسله مراتبی، ماتریسی و ترتیبی انواع ساختارهای سایت هستند.

ساختار سایت مسطح بهترین نتیجه را می‌دهد. عوامل مهم در ساختار سایت شامل صفحه اصلی، صفحه دسته بندی، لینک‌های داخلی و خارجی، برد کرامپ، منوی هدر و فوتر، و تگ‌های HTML هستند. این عوامل به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کنند و بهینه‌سازی ساختار سایت باعث افزایش اعتبار و رتبه‌بندی بهتر در گوگل می‌شود.

 

سریع بخوانید
خدمات مشاوره سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست مشاوره

1آدرس وبسایت
2اطلاعات تماس